Sel aastal saavad uuenduskuuri Õnne tänav ja Vabaduse puiestee

Tartu linnavalitsus tunnistas Õnne tänava ehituse riigihankel edukaks TREF AS-i ja Vabaduse puiestee riigihankel Kivipartner OÜ pakkumuse. Vabaduse puiestee ja Õnne tänav on osa Tartu jalgrattateede võrgustikust, mis võimaldab tartlastel tulevikus mugavamalt ja turvalisemalt linnas rattaga liikuda, parandab jalakäijate ohutust ja ruumikvaliteeti.

Tartu abilinnapea Raimond Tamm ütles, et uuenduste võtmeteguriks on nii jalakäijatele kui ka ratturitele ohutu ja mugava liikumise võimaldamine, samas säilitades head liikumisvõimalused ka mootorsõidukitele. „Suure liiklusega tänavatel lisame sõiduradade kõrvale eraldiseisvad ratta- ja kõnniteed, et kõik liiklejad oleksid üksteisest eraldatud. Õnne tänava sarnastel väikestel tänavatel on aga mõistlikum panna ratturid ja autod liikuma samal sõidukiirusel ühisel sõiduteel. Nii hoiame ruumi kokku ja loome jalakäijatele võimaluse kõndida ainult neile eraldatud teel. Linna lisandub aina rohkem tõukerattaid ja jalgrattaid, ning need ei peaks liikuma kõnniteedel läbisegi jalakäijatega,“ sõnas Tamm.

Esimeses etapis uuendatakse Vabaduse puiestee lõiku Kaarsillast kuni Lai tänava ristmikuni. Ehitustööd toimuvad peamiselt selle aasta suvekuudel, et vähendada teetöödega kaasnevat liiklushäiret. Lai tänava ristmiku poolsed tööd lõpetatakse 2026. aastal. Vabaduse puiestee Riia tänava ja Kaarsilla vaheline lõik lahendatakse koos Siuru planeeringuga.

Uuendused puudutavad peamiselt ümberkorraldusi tänava äärtel. Sõidutee servadesse luuakse ühesuunalised rattateed ja laiad kõnniteed. Kuna kesklinnas on väga palju jalakäijaid, siis saab Vabaduse puiestee lisaks kõnniteede laiendamisele juurde ka ohutuid ülekäiguradasid. Sõidutee osas on muutused väiksemad – autode ja busside kasutusse jääb jätkuvalt kaks sõidurada (1+1), ning säilib kesklinnale sobiv kiiruspiirang 30 km/h. Madalam kiirus tagab korraga nii jalakäijate ohutuse kui ka sujuvama liiklusvoolu. Parkimiskohad hakkavad paiknema vaheldumisi mõlemal pool tänavat, mis muudab sõidutee veidi looklevamaks ja aitab paremini järgida kiiruspiirangut. Linnaliinibussid hakkavad peatuma eraldi taskutes ning peatuste juurde tulevad ootepaviljonid. Säilivad kõik pargipuud ning tänav saab juurde väikeseid rohelisi saarekesi, mis pakuvad silmailu ja pelgupaika linnaloodusele.

Õnne tänav on vaikne kodutänav paljudele Karlova elanikele. Tänava uuendamise eesmärk on heade elutingimuste tagamine kohalikele, turvaline tänavaruum ning rattateede võrgustiku jaoks vajaliku lüli loomine. Õnne on kitsas ja väikese liikluskoormusega tänav, mistõttu kasutatakse seal sarnaselt Tähtvere tänavaga jalgrattatänava kontseptsiooni. Jalgrattatänaval ei ole autotee ja jalgrattatee eraldatud ning väike liikluskoormus ja madal sõidukiirus tagavad ratturitele ohutu liiklemise ka autode kõrval. Oluline on aga see, et jalgrattatänaval on ratturil alati eesõigus. Ühise sõidutee jagamine tähendab ka suurt ruumilist kokkuhoidu, kuna jalgrattateede ehitamiseks ei ole planeeritud eraldi ruumi.

Jalgratturitele on tänav kahesuunaline, autodele ühesuunaline. Kesk tänavast Kalevini saab autoliiklus olema jõe suunaline, ja teiselt poolt Kesk tänavat – Võru tänava suunaline. Piirkiirus saab olema 20 km/h, et luua kõigile sobilik ja ohutu tänavaruum. Jalakäijatele rajatakse sillutisega kõnniteed, mida ei pea jagama ratturite või tõukeratastega.

Loomulikult säilib tänaval armastatud pärnaallee. Olemasolevad puud säilitatakse nii palju kui võimalik, kuid kahjuks on mõne puu tervislik seisund halb ning üksikud puud jäävad ette kruntide sissepääsuteede rajamisel. Kaotatud puude korvamiseks ja kõrghaljastuse osakaalu suurendamiseks istutatakse kokku 17 uut puud. Õnne tänava uuendus valmib käesoleva aasta lõpuks.

Vabaduse puiestee uuendamine läheb maksma kokku 2 163 842 eurot, millest 510 000 eurot kaetakse Euroopa Liidu Ühtekuuluvusfondi meetmest „Jalgrattateede põhivõrkude ehitamine ja jalgrattaparkimise võimaluste parandamine“. Õnne tänava ümberehituse hind on 820 657 eurot, millest 475 418 eurot kaetakse samast Euroopa Liidu Ühtekuuluvusfondi meetmest.

Tutvu Vabaduse pst lahendusega: https://tartu.ee/tanavaruum#Vabaduse-puiestee-(2025)
Tutvu Õnne tänava lahendusega: https://tartu.ee/tanavaruum#%C3%95nne-(2025)

Allikas: www.tartu.ee